Kiút a labirintusból

Abban hiszünk, hogy minden üzleti döntést meg kell előzzön egy stratégiai gondolkodás.

A külpiacra lépés különösen pénz- és időigényes, stratégiai alapokon nyugvó, körültekintően előkészített folyamat.

Ahhoz, hogy a nemzetközi versenyben egyáltalán rajthoz állhassunk, végig kell gondolni, mivel jár majd ez cégen belül, mire kell felkészülni a hosszú és várhatóan fáradságos, de annál izgalmasabb utazáskor:

A termék

  • Eldöntöttük, hogy nekivágunk? Biztosan? Akkor is, ha éppen reménytelennek tűnik, ha pénzbe kerül? Ha este fáradtan már nincs kedvünk semmihez, de a távol-keleti vevővel csak akkor tudunk egyeztetni?
  • Mire épül a külpiaci stratégia, mi tesz minket magabiztossá? Természetesen a termékünk! De mik is a termék erősségei, miért választják az Ügyfelek?
  • Meg tudjuk pontosan, röviden, érthetően és mérhetően fogalmazni, miben vagyunk jobbak, mint a többiek?

A piac

  • Az adott piacokon milyen speciális igények lehetnek?
  • Kik a jó vevők, ki a célcsoport?
  • Hogyan lehet az Ügyfeleinket elérni? Hajlandóak lesznek fizetni a termékért?
  • Hogyan, milyen formában lépjen be az új piacra? Mi a piacra lépés formája?
  • Kik versenyeznek még a kegyeikért? Kik a versenytársak?

Az erőforrások

  • Milyen erőforrások kellenek a külpiacra lépéshez? Mibe kerül és honnan lesz rá forrásunk?
  • Van elég emberem, aki megállja a helyét a nemzetközi kereskedelemben, értékesítésben? Ki tudjuk majd szolgálni a megnövekedett vevői igényeket? Le tudjuk szállítani a megrendelt árut/terméket/szolgáltatást?

Az M27 Csoport saját egyedi módszertant dolgozott ki a külpiacra lépési stratégia megtervezéséhez. Az ún. SARI-elemzés módszertana segít átgondolni az összes fontos kérdést, hogy ne fordulhasson elő, hogy útközben vesszük észre, hogy valamire nem gondoltunk!

SARI elemzés

Vágjon neki felkészülten az útnak, kérjen testre szabott stratégiai javaslatot kollégáinktól!

Aki már egyszer nekivágott, az tudja, hogy a külpiacra lépés a gyakorlatban sokkal inkább hasonlít egy labirintushoz, ahol az ember elindul, majd ha nehézségbe, akadályba ütközik, akkor megáll, újratervez, visszafordul és a végén egészen máshogy jut ki, mint ahogy az út elején elképzelte.

Mi éppen abban nyújtunk segítséget, hogy amikor már úgy érzi, hogy elfáradt, hogy nem látja a kiutat, mi ott leszünk és továbblendítjük!

Milyen is a jó külpiaci stratégia?
  • Fókuszált. Ha csak néhány üveg borunk van otthon, nem érdemes 500 fős partit rendezni, mert mindenki szomjasan megy haza! Mivel a kis- és középvállalatok erőforrásai szűkösek, mindenképpen fókuszálni kell: kevés számú célországra, egy-egy piaci szegmensre, iparágra!
  • Helyi szakértőkre, információkra épít. Ha nincs olyan helyi partner, aki a termékünket az adott piacon, helyi kapcsolatait kihasználva képes bevezetni, nem lehet hatékony a külpiacra lépés.
  • Az erőforrásainknak megfelelő. Akkor sem követ el nagy hibát egy cég, ha a forrásait kizárólag üzletfejlesztésre, salesre, marketingre költi – azaz arra, hogy a stratégiát hatékonyan, eredményesen megvalósítsa. Forráshiányra hivatkozva az exportképes magyar cégek közül csak minden negyedik foglalkoztat a nemzetközi terjeszkedésre dedikált szakembert, ráadásul ezen szakemberek egy részének a felkészültsége sem veszi fel a versenyt a nemzetközi piacok értékesítőivel szemben. Ugyanakkor érdemes átgondolni, érdemes-e belső jogászt, pályázati adminisztrátort, 2-3 kontrollert teljes állásban alkalmazni!
  • Kitartó, alkalmazkodó. Az első tárgyalásoktól az első megrendelésekig min. 12 hónap, a stabil árbevétel generálásig pedig akár 2-3 év is eltelhet! Ráadásul ahogy a magyar piacon sem történik szinte semmi úgy, ahogy eredetileg elterveztük, fel kell készülni a változásokra, képesnek kell lenni alkalmazkodni, újratervezni, hogy a végén közösen megtaláljuk a kiutat a külpiaci labirintusból.
Labirintus

„Az M27 segített nekünk a különböző országok piacainak megismerésében, a konkurencia-információk megszerzésében, és segített összerakni a terveinket, hogy hogyan lépjünk előre a nemzetközi területeken”
Györkő Zoltán ügyvezető, BalaBit IT Security