Exit stratégia nélkül nem megy

Sok cégvezető, tulajdonos keresi meg csapatunkat azzal a szándékkal, netán még csak dilemmával: eladnám a cégemet!

Ott, ahol kockázati tőkebefektető lépett a cégbe évekkel ezelőtt, kiemelt fontosságú a kérdéskör, de az előrelátók, még a kockázati tőkés megkeresése előtt foglalkoznak az exit stratégiájával.
A fenti csoportokon kívül, a nyugdíj előtt álló cégvezető-tulajdonosoknak is igen égető problémája, hogy a nyugdíjba vonulásuk esetén mi történjen a céggel. Nyilván sokan szeretnék, ha gyermekeik vinnék tovább, ám a statisztikák szerint ez igen ritkán valósul meg.

Részben hasonló motivációk vezérlik a pénzügyi befektetőket – például Jeremie alapkezelőket, más kockázati tőkealapok kezelőit –, hisz működésükből fakadóan a befektetést követő néhány év elteltével eladják a részesedésüket a cégeikben – ezt nevezzük exitnek. Akárki is legyen az eladó, óriási különbséget jelent, ha a cégeladásra, az exitre a felkészülés időben megtörténik, és a megfelelő vevőt választjuk ki.

Az egyik legfontosabb kérdés – ki is fogja megvenni a céget?

Íme egy ábra a tipikus exit utakról:

Ki lehet vevő a cégemre?

Rengeteg releváns kérdés merül fel egy cégeladás, egy exit előtt:

A lehetőségek közül gyorsan fel lehet mérni, van-e kompetens menedzsment, aki meg tudja venni (MBO, management buyout) a céget?
Netán van-e egy üzlettárs, aki tovább tudja vinni az üzletet, és ki tudja fizetni az üzletrész árát?
Ne feledjük, ezekben az esetekben gyakran hitelből történik a vételár megfizetése, és maga a cég adósodik el! Nagyobb cégek esetén akár pénzügyi befektető is szóba jöhet, és a menedzsment mögé áll finanszírozással.

Ám az esetek nagyobb hányadában valamilyen harmadik fél részére történhet meg a cég eladása. Tipikusan ilyenkor egy ún. szakmai befektetőről van szó.

A stratégiai befektetők lehetséges motivációi

Hadd emeljünk ki ezzel kapcsolatban pár dolgot:

  • a versenytárs nem szakmai befektető
  • a szakmai befektető különösen jó célpont, mert vélhetően magasabb árat (prémiumot) hajlandó megfizetni a cégért,
  • ritkán vesznek úgy céget (vagy technológiát, piacot stb), hogy tegnap még nem ismerték.. azaz a szakmai befektetőt már ismerni kell, vagy bizony fel kell építeni a bizalmat,
  • tudatosan kell kialakítanunk, hogy mi lesz izgalmas a cégünkben kiszemelt szakmai befektetőnek.

És vajon kinek adják el a kockázati tőkebefektetők a részesedésüket?
Íme egy CEE régiós, 2013-as évről szóló statisztika. Ezek szerint legnagyobb arányban szakmai befektetőknek történik meg az értékesítés (trade sale)!

Leggyakoribb exit útvonalak

Mit jelent ez? Alapítóként, ha kockázati tőkebefektetőhöz megyünk a legvalószínűbb exit stratégia szakmai befektetőre vonatkozhat, és igen kicsi az esély az IPO-ra.

Át kell gondolni, hogy céget, eszközöket, brandet, know how-t, ügyfélkört, szerződésállományt vagy mást adok el? Együtt vagy külön? Mit teszünk, ha a vevő nem akarja az egész céget? Nem érdemes úgy nekiállni a folyamatnak, hogy ne gondoltuk volna végig az egyik vagy másik verzió előnyeit, hátrányait és a minket is érintő kockázatokat.

A cégeladás, illetve azok akvizíciója rendkívül összetett problémakör, mindenképp érdemes egy tapasztalt szakértővel, egy partnerrel nekivágni, mert bizony nem minden próbálkozás, projekt végződik szerencsésen. A cég beolvadása, a korábbi munkavállalók megtartása, az ügyfélkör, a brand megtartása vagy elvesztése, a korábbi kötelezettségek mind kockázatot hordoznak magukban, amit a vevő (befektető) kezelni is akar.

Azt feltételezzük, hogy Önnek nem mindegy, hogy mi történik régi munkatársaival, mennyi lesz a vételár, megmarad-e a technológia, a cég neve, és meddig kell „garanciát vállalnia”.

Az egyik legizgalmasabb kérdés: mennyit fogok kapni a cégemért?
A vállalatértékelési módszerek sorát lehetne itt felvonultatni (bővebben: ITT), ám eltérően fogja egy pénzügyi- vagy egy szakmai befektető megítélni, hogy mennyit is ér számára a vállalat.

A kérdést két szempontból is érdemes megvizsgálni – és megválaszolni:

1.) A cégérték nem biztos, hogy egyenlő a vételárral. Még izgalmasabb, hogy milyen feltételek mentén kapjuk meg azt az árat?

Nagyon ritka eset, amikor mindent készpénzben megkapunk. Gyakran a későbbi kockázatok, vállalások miatt visszatartásra kerül a kifizetendő vételár egy része. Nem mindegy, hogy milyen feltételekhez kötik a Felek a további részleteket, milyen időtartamra nyúlik el, és milyen egyéb – pl szavatossági – feltételek jelennek meg a szerződésben.

Ön már tudja mit reagáljon egy ilyen bonyolult struktúrára?

2.) Mit tudok tenni a felkészülés során a cégérték növelése érdekében? Egyáltalán tudok-e valamit tenni?

Igen, tud tenni. A cégérték növelése több paraméter mentén is megtörténhet. Kiterjedt szempontrendszert alkalmazunk arra vonatkozóan, hogy megállapítsuk általánosan, valamint az Ön iparága esetén mely szempontok lesznek relevánsak a befektető számára, így mi fog „többet érni”. A szempontok, paraméterek egy része gyors beavatkozást tehet lehetővé, míg sok szempont idő és erőforrás igényes, akár 1-2 évet is felemészthet, ám sokszorosan megtérülhet ez a befektetés!

Kíváncsi az Ön cégénél melyek ezek a szempontok?

Tegye fel kérdéseit kollégáinknak!

Nyilván a meglévő üzlettárssal megállapodni, vagy finanszírozást szervezni a menedzsment által történő kivásárlásra „gyorsan” megtörténhet, akár néhány hónap alatt. Ám ha szakmai befektető felé megyünk, és nem mindegy ki lesz az, és milyen árat ad meg, akkor a felkészüléssel és az „udvarlás” időszakát is ideértve, 1-3 évvel kell számolnunk.

Van olyan cég, aki úgy keres meg minket, hogy

  • kb 5 év múlva szeretném eladni a cégem, az egész stratégiát ehhez szeretné illeszteni (helyes!),
  • nemzetközi terjeszkedésbe kezdek, úgy szeretném a cégstruktúrát kialakítani, hogy majd az eladásnál minél könnyebb legyen, minél többet kapjak érte (helyes!),
  • úgy érzem pár területen gondok vannak a cégnél, alakítsunk ki egy intézkedési tervet, amivel az exitig (cégeladás) a lehető legtöbb dolgot rendbe tudunk rakni, ezzel növelve a cégeladás esélyét és a befolyó vételárat (helyes!)

A tranzakció időigénye is több hónap, hisz átvilágítás fog történni, előfordulhat, hogy a cég átstrukturálása vagy szétválása történik meg, és nagy valószínűséggel nem az első megküldött ajánlatot fogadja el, legalább pár körben fogunk a feltételekről, részletekről tárgyalni.

Igen, mi is úgy gondoljuk, hogy ez sok idő, a bölcs cégvezető ezért kezd el minél hamarabb felkészülni:

  • kinézi az ideális befektetőt,
  • felkészül az átvilágításra, rendbe teszi a céget,
  • ha van ideje, még végrehajt olyan intézkedéseket, amellyel növeli a cégértéket,
  • összeállítja a szükséges anyagokat és szép tudatosan megindítja a tranzakciót.

Lehet rövidebb is, de akkor tudatában kell lennünk annak, hogy kevesebbet kapunk a cégért, netán szűkül a vevők köre, akár meg is hiúsulhat a tranzakció.

Mindenre van válasza?

 Miben tudjuk projektjét támogatni?
  • Exit tervezés, megvalósítás, cégeladás
  • Exitstratégia kialakítása, a terjeszkedési stratégiával való összhang megteremtése
  • Exitcélpontok azonosítása, action plan kialakítása
  • Cégértéknövelés lehetőségei, intézkedési terv
  • Átvilágításra – due diligence – felkészülés, előzetes átvilágítás
  • Kontakting, tárgyalások
Miért az M27 ABSOLVO a megfelelő partner?
  • Nemzetközi hálózatunknak köszönhetően számos külföldi befektetővel, stratégiai partnerrel, szakmai befektetővel vagyunk kapcsolatban, így a hazai lehetőségeken túl nemzetközi perspektívát is tudunk Önnek nyitni
  • Részletesen elemezni tudjuk cégét, összehasonlítani a piaci mutatókkal, és konkrét intézkedési tervvel segítjük cégértékének növekedését!
  • Exit stratégiát alakítunk ki Önnek a stratégiájával összhangban, legyen szó kockázati tőke exitről vagy a tulajdonosi cégeladásról.
  • Külföldi befektetők előtt helyi csapatunkon keresztül, az adott befektető anyanyelvén tudjuk Önt képviselni