Támogató Partnerünk:

Baker & McKenzie

A stratégiai befektető a legvalószínűbb vevő

Növekvő kereslet és élénkülő kínálat a régiónk M&A piacán

A rendezvényen elhangzottak összefoglalója

A stratégiai befektetőknek meghatározó szerepük van a régió tőkepiacán, és jelentős hatással vannak az M&A piacon tapasztalható dinamikus trendek formálására is. A válság után drasztikusan lecsökkent a cégeladások és felvásárlások száma, 2015-re azonban „magához tért” ez a terület is, és meghaladta a válság előttit. A szakértők 2016-re további emelkedéssel – azaz több tranzakcióval – számolnak.

„Annak ellenére, hogy a válság nagy törést eredményezett, szépen lassan elkezdett konszolidálódni a helyzet. A 2015-ös év már ismét ígéretes időszak kezdetét jelezte, jelentős mértékű növekedés, aktivitás vette kezdetét. Az idei évre is már egyértelműen kijelenthetjük, hogy tovább növekszik a felvásárlási kedv, és a kínálati oldalon is egyre több cég kerül a piacra. Bíztató lehet a magyar vállalkozások számára az, hogy a CEE régió a befektetők szempontjából az egyik legaktívabb terület lesz a következő időszakban” – mondta el Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere az M&A piaci trendek kapcsán a HVCA (Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület) és az M27 ABSOLVO 2016. május 5-én szervezett közös szakmai rendezvényén, melynek fókuszában a stratégiai befektetők felé történő a cégeladás és az exit egyre aktuálisabb kérdésköre állt.

A stratégiai befektető a legvalószínűbb exit irány

A stratégiai befektetők felé történő cégeladás témájáról mindenképp aktuális beszélni, tekintettel arra, hogy az elmúlt években mind Európában, mind a közép-kelet-európai régióban ez a leggyakoribb kiszállási (exit) irány a kockázati- és magántőke alapok számára. Magyarországon ennek külön aktualitást ad az, hogy egyrészt a Jeremie alapok tőkebefektetéseiből néhány éven belül exitek várhatók, másrészt jelentős számú, akár több ezer cégvezető közeledik az ún. nyugdíjkorhatárhoz. Annak ellenére, hogy sokan a cégutódlás kérdését családon belül tervezik megoldani, tapasztalatok szerint ez gyakran nem valósítható meg, így sokan döntenek úgy, hogy piacra viszik cégüket. 

“A vevők megtalálása azonban időigényes folyamat, amit érdemes megtervezni és jó előre felkészülni. A trade sale (stratégiai befektetőnek való eladás) az elmúlt nyolc évet tekintve hatszor volt a leggyakoribb kiszállási mód a régiónkban, és 2014-ben mind darabszámban mind értékben az összes exit közel egyharmadát teszi ki. Ez az arány a kisebb méretű (legfeljebb pár millió Eurós) kockázati tőkebefektetésekből való kiszállások esetében még magasabb, és a stratégiai befektetők felé történő kiszállás az összes exit értékének 60%-át tette ki 2014-ben a közép-kelet-európai régióban” – mondta el nyitóbeszédében Ferke János, a HVCA Elnökségi tagja.

Kik vesznek cégeket a régióban?

Milyen tanulságok vonhatóak le a közelmúltban lezajlott tranzakciók alapján?

Az M27 ABSOLVO a 2014 és 2016 áprilisa közötti tranzakciókat (felvásárlások) vizsgálta meg legújabb elemzésében. „A több mint 220 tényleges tranzakció részletes vizsgálata alapján megállapíthatóak bizonyos sajátosságok, amelyekre érdemes lehet készülniük a vállalkozásoknak, ha stratégiai befektető felé fordulnának” – hívta fel a figyelmet előadásában Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere.

Ilyen sajátosságok például:

  • a tranzakciók esetén még mindig nagy arányban (közel 50%) lokális, helyi vállalkozás a vevő,
  • amennyiben nem lokális vevőről van szó, akkor – Magyarország esetén – viszont jellemzően nem a környező országok piacáról érkezik a vevő,
  • a vevők vizsgálatánál jól látható, hogy dominánsak (együtt 45% felett) a private equity alap tulajdonosú vagy tőzsdei cégek, ahol vélhetően a növekedési kényszer erősebb, mint egy átlagos vállalkozásnál, emiatt gyakrabban hajtanak végre felvásárlást,
  • habár az elemzés kifejezetten fókuszált az 50M EUR alatti tranzakciókra, mégis a vevők 76%-a nagyvállalat, multinacionális cég volt,
  • a tranzakció jellegére vonatkozóan pedig azt lehet megállapítani, hogy bár a vizsgált esetek 46%-a versenytársak tranzakciója volt, de közel ennyire jelentős a stratégiai dealek aránya is.

A konkurenciának történő eladás mindig érzékeny terület. Egy alapos átvilágítás nélkül nem jöhet létre deal, így nagyon fontos, hogy a megfelelő mennyiségű és mélységű információkat csak komoly érdeklődés esetén, és a megfelelő időben, ütemben adjuk át. Olyan stratégiai befektető felé történő cégeladás, aki nem versenytárs, sokkal kevésbé kockázatos – fűzte hozzá Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere.

A stratégiai befektető – az érték a mérték

A szakmai befektetők a profitelvárások helyett üzleti és szakmai szinergiákat keresnek elsődlegesen. Növekedésük érdekében beszállítói bázis, új piacok vagy akár technológiai tudás megszerezésére törekednek. A stratégiai befektetés lényege, hogy egyfajta együttműködést és összehangolást vár a tevékenységektől, mely mindkét felet stratégiai előnyökhöz juttatja.

A nemzetközi VISTRA intenzív terjeszkedési stratégiájában kiemelkedő szerepet játszanak a stratégiai akvizíciók. „Számos olyan céget vásárolunk fel, amelyek a tevékenységi körünkbe tartozó szolgáltatásokat nyújtják, vagy képesek azt a mi szigorú elveinknek megfelelve minőségi szolgáltatással kiegészíteni. Határozott elképeléseink vannak a célpontok pénzügyi mutatóit, növekedési potenciálját illetően is, ám ezek mellett olyan szempontok is meghatározzák a felvásárlási döntéseinket, mint például a korábbi tulajdonosok vagy a menedzsment „minősége”, jövőbeni szerepvállalása, a szolgáltatási színvonal vagy a cég reputációja” – foglalta össze Matty Ryan, a VISTRA Country Managing Director-a a cégcsoport főbb stratégiai befektetési irányelveit az akvizíciós célpontok kiválasztásánál.

Mitől lesz sikeres a stratégiai exit?

„Minden stratégiai befektető más. Így már nagyon korán tudni kell, milyen típusú vásárló felé akarunk exitálni, fontos minél hamarabb felvenni a kapcsolatot a potenciális vevőkkel, meg kell ismerni és követni kell a stratégiájukat és annak változását, hogy lássuk, milyen szempontok fontosak számukra, mi jár a fejükben, mi motiválja őket. Ha jól ismerjük a szempontrendszerüket, akkor jobban fel tudunk készülni a cégeladásra, és nagyobb eséllyel tudjuk megalapozni a sikeres exitet” – fejtette ki Kövér József, a 3TS Capital partnere az esemény kerekasztal-beszélgetésén.

A stratégiai cégeladás sikerében jelentős szerepet játszik a menedzsment hozzáállása és szakmai felkészültsége is.  A cég érettségi szintje, a tranzakció bizonyos mérete külső tanácsadó bevonásának szükségességét is eredményezheti. „A szakértő fontos ütköző szerepet is játszik, hiszen olyan konfliktusokat kell vállalni a vevő kulcsembereivel, amit nem célszerű az eladó cég menedzsmentjének nyakába varrni, hisz a tranzakció után valószínűleg együtt kell majd dolgozniuk. A jó tanácsadónak ismernie kell mind a cég kompetenciáit, mind a stratégiai befektetők várható kérdéseit, hogy a felkészülést hatékonyan tudja támogatni – mindez időbe telik” – tette hozzá Tánczos Péter, az Euroventures Zrt. Igazgatóságának elnöke.

Mindkét szakember kiemelte a portfóliócég és a befektető közötti egyetértés fontosságát is az exit stratégiai végrehajtása során. Optimális esetben ez a „mézeshetek” alatt így is van, de a „házasság” évei alatt változhatnak az érdekek, motivációk, vagy a külső körülmények. Ennek kezelése az egyik legnehezebb – és mindenképp megoldandó – feladat egy befektető számára. Ha ezt a felek nem tudják rendezni, az súlyos konfliktusokhoz vezethet és meghiúsíthatja a cég eladását.

Magyar sikersztorik

Világos célok, tudatos felkészülés és végrehajtás, elkötelezett menedzsment

AUTONET

Dr. Fehérváry Ákos, a Baker&Mckenzie Ügyvédi Iroda partnere a közel 300 millió EUR forgalmú regionális autó- és járműipari beszállító AUTONET cégcsoport többségi tulajdonrészének a Swiss Automotive Group svájci stratégiai partner felé történő értékesítéséről osztotta meg tapasztalatait. A Baker&McKenzie magyarországi irodája az eladó AUTONET tranzakciós jogi tanácsadójaként követte végig a cégeladás folyamatát.

„A cégcsoportot két magánszemély építette fel húsz év kemény munkájával, akik úgy gondolták, hogy a további növekedéshez és céljaik eléréséhez stratégiai partner bevonása szükséges. Az AUTONET határozott vízióval és stratégiával rendelkezett a jövőt illetően, így ennek megfelelően vizsgálta, kereste, versenyeztette a potenciális vevőket. Az AUTONET története is alátámasztja, hogy nem csak az a fő szempont, hogy a végső befektető a legtöbb pénzt kínálja, a döntésben egyéb szempontok is komoly szerepet játszhatnak és fontos, hogy a partnerek között meglegyen a szükséges összhang és kémia” – fejtette ki Fehérváry Ákos. A világosan megfogalmazott célok, a tudatos felkészülés és befektető-keresés mellett Fehérváry Ákos egy ilyen tranzakció időigényére is felhívta a figyelmet: az AUTONET esetében a szerződés aláírásáig több mint 1 év telt el, és a folyamat még közel sem zárult le, hiszen a közös vállalatcsoport létrehozása és működése még csak most kezdődik.

DIATRON

A budapesti székhelyű, labordiagnosztikai eszközök fejlesztésével, gyártásával és forgalmazásával foglalkozó Diatron Group-ban 2005-ben szerzett részesedést a nemzetközi private equity befektető Riverside Europe – a stratégiai befektető STRATEC Biomedical AG felé történő cégeladást pedig nemrégiben hozták nyilvánosságra.

A Riverside akvizíció óta a Diatron globális szereplővé nőtte ki magát, a termékportfóliót fejlesztések és akvizíciók útján kibővítették, a folyamatokat egységesítették, jelentősen bővítették ügyfeleik körét, új piacokra léptek be. A Diatron ma már a Siemens és Samsung részére is gyárt hematológiai eszközöket, mely hatalmas mérföldkő volt a cég életében: a magyar vállalkozás nemzetközi viszonylatban is versenyképes szereplővé vált.

„Az exit kérdése nem volt kérdés – mondta Tahy Balázs, a Riverside Europe / Diatron igazgatósági tagja így az előkészítés, a befektető-keresés, a tárgyalások mindvégig transzparensen zajlottak a cég menedzsmentjével. A menedzsmentnek kiemelt szerepe volt az exit stratégia megvalósításában, a kitűzött fejlesztések, döntések meghozatalában. Pénzügyi befektetőként a stratégiai tervezésben, a globális szintű befektető-keresésben és a sikeres tranzakciókban való több évtizedes tapasztalatainkat is a közös célok megvalósításába tudtuk fektetni” – emelte ki Tahy Balázs.

Kulcsfontosságú a felkészülés – időben, tervezetten

A tudatosan felépített, időben megkezdett felkészülés fontosságát, mint a sikeres cégeladás, exit egyik fontos feltételét több előadó is kiemelte a konferencia során. Aki cégeladást fontolgat, érdemes tehát időben lépnie, hiszen legalább egy éves folyamattal kell számolnia, és a felkészülés – mint ahogy a fenti esetekben is látszik, komolyan kifizetődhet.Tisztességes felkészüléssel meghatározó lépést tehetünk a sikeres deal felé. A tapasztalatok azt is mutatják, hogy egy körültekintő felkészülés akár 40-70%-kal is növelheti a cégértéket! Nem éri meg?tette hozzá Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere. 

Képgaléria