Ismét egy „hot topic”, egy igen releváns téma került terítékre a HVCA (Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület) és az M27 ABSOLVO közös rendezvényén 2014. december 2-án. Mi motiválja a stratégiai befektetőket, és hogyan lehet eladni nekik egy céget? Valóban szükség van-e exit stratégiára, és ez pontosan mit jelent? Ők lehetnek az exit irány a Jeremie befektetések számára? Ezekre a kérdésekre is választ kaptak a résztvevők.

A stratégiai befektetők irányába történő cégeladás még mindig a leggyakoribb exit útvonal a CEE régióban, ha a kockázati tőkebefektetést értékesíteni kell – derül ki az EVCA legutolsó statisztikájából.

Vajon miért ezt az utat választja a befektetők többsége? Kik azok a stratégiai befektetők, mi motiválja őket, hogyan érdemes felkészülni a befektető-keresésre és mi a titka a sikeres tranzakciónak? A konferencián ezt a kérdéskört jártuk körbe, hazai sikertörténetek receptjeit és nemzetközi tapasztalatok legfontosabb tanulságait megosztva a résztvevőkkel.

Összefoglaló

A rendezvényt a HVCA és az M27 ABSOLVO nevében Horgos Lénárd nyitotta meg. Bevezető előadásában betekintést nyerhettek a résztvevők, hogyan és milyen érdekek mentén működik egy stratégiai befektetés. Fontos konklúzió volt, hogy ez a típusú befektető nem elsősorban és nem kizárólag a rövid távú profit realizálásában érdekelt, sokkal inkább olyan szakmai együttműködést, szinergiát keres, mely képes az ő termékét, tevékenységét, portfólióját, piaci szereplését magasabb szintre emelni, ezáltal hosszú távon fog pénzügyi hasznot realizálni. És mi az, amire vadászni fog? Hiányzó technológiára, kompetenciára, beszállítói bázisra, új piacokra, versenyképessége növelésére, a saját portfóliója kiteljesítésére, kiegyensúlyozására. Ezek azok az értékek tehát, amelyeket érdemes megvizsgálni, amikor stratégiai befektetőt keresünk, és ezen fő motivációkat figyelembe véve érdemes kiválasztani azt a befektetői kört, amely leginkább illeszkedik saját célkitűzéseinkhez.

Horgos Lénárdot Európa egyik legtapasztaltabb kockázati tőkebefektetője, a Gamma Capital Partners vezetője, Burkhard Feurstein követte.

Mr. Feurstein kiemelte, hogy a felkészülés és a tárgyalások során érdemes résen lenni, okosan keverni a kártyákat, és hatékonyan gazdálkodni a meglévő erőforrásokkal.

stratégiai befektető bevonása kb. 1 év – erre tudatosan, előre fel kell készülni – a pénzügyi erőforrások tervezésekor, szervezeti- és erőforrásbeli síkon is, és nem utolsósorban, mentálisan!

A stratégiai befektetővel való együttműködés, vagy annak előkészítése számos – esetenként kényelmetlen – kérdést fog felvetni, melyekre kíméletlenül őszinte választ kell adnunk: elég elkötelezett-e a csapatom, hogy ezt végig vigye? Kik azok, akikre stabilan számíthatok, és motiválhatók? Kik azok, akik hátráltathatják az együttműködést? Meg tudok-e válni tőlük, és hogyan, milyen áron? Miből fogom finanszírozni az átmeneti időszakot a tranzakció létrejöttéig?

Mr. Feurstein kiemelte azt is, hogy szakértők bevonása egy ilyen tranzakcióba több mint hasznos, hiszen míg a felek érzelmileg érintettek az egyeztetések és a konkrét tranzakció folyamán, addig a külső szakértő – amellett hogy számos hasonló ügyletben szerzett gyakorlati tapasztalatot – nem veszti el a fejét a legkritikusabb pillanatokban sem, és képes „mediátorként” működni a felek között a legjobb deal érdekében.

A gyakorlat ezzel szemben azt mutatja, hogy a vállalkozások többsége a menedzsmentből választ valakit, aki az akvizíciós tárgyalásokkal, és a tranzakcióval járó feladatokat elvégzi – ami természetszerűleg azzal jár, hogy sérül a cég aktuálisan profittermelő része, a napi működés, az értékesítés, a fejlesztés, hiszen az extra feladat elvonja a figyelmet, az erőforrást az operatív menedzsmenttől. Arról nem is beszélve, hogy az ilyen típusú tranzakciókban szerzett gyakorlati tapasztalatok és tárgyalási technikák hiánya miatt az alkupozíció is sérülhet, és a cégeladást tervező fél részére kevésbé kedvező konstrukció kerülhet elfogadásra.

A statisztikák szerint dupla akkora az esélye a sikeres cégeladásnak, ha szakértő cég bevonásával indulunk neki a tranzakciónak, mintha tanácsadó, szakértő nélkül tennénk – emeli ki Mr. Feurstein, mely adat mindenképp figyelemre méltó.  Mr. Feurstein ezen felül több olyan praktikus jó tanácsot osztott meg, mint például:

  • ne utasítsunk el „csípőből” egy alacsonyabb ajánlatot, hanem inkább értékeljük kiinduló pontnak, vagy B tervnek
  • ne adjunk exkluzivitást egyetlen potenciális partnernek sem hosszabb időre, hacsak nem tökéletesen illeszkedik az ajánlata az elvárásainkhoz
  • legyünk készek bármikor azt mondani, hogy nem tárgyalunk tovább, ha túl agresszív a prés a másik fél részéről
  • ha eladni akarunk, ne menjünk bele partnerségbe, hiszen miért is akarna valaki megvenni egy tehenet, ha a tejet úgyis megkapja.

Feurstein urat Andreas Reinthaler, az M27 Csoport ügyvezető partnere követte, aki kiemelte: a sikeres stratégiai befektető-keresés kulcsa a szinergiában keresendő. Képesek vagyunk-e megfogalmazni, milyen befektetői kört akarunk megcélozni, kiknek lehet vonzó a vállalkozásunk, és valóban azt a kört célozzuk-e meg, aki számára mi potenciális befektetésként szóba jöhetünk? Ha sikert akarunk elérni, nem szabad szem elől téveszteni azt sem, hogy alapvetően már kell rendelkezni kapcsolattal, közös projektekkel a szakmai befektetővel, a tapasztalati tőkét pedig valós együttműködéssé kell formálni.

Az időfaktort és a tervezést viszont nem érdemes alábecsülni – fűzi hozzá Andreas Reinthaler. Bármit is terveztünk, tovább fog tartani, és többe fog kerülni – azaz érdemes az utolsó pillanatban felmerülő extra igényekre és a meglepő fordulatokra is előre felkészülni!

Az eseményt Tallós Ákos (MediMass) és Prekopcsák Zoltán (Radoop) beszélgetése zárta, mely kettejük sikertörténetét mutatta be, azaz: miért volt érdekes és miért vásárolta fel a MediMass technológiáját egy olyan New York-i tőzsdén jegyzett cég, mint a Waters Corporation, vagy milyen motivációk vezettek a RapidMiner-Radoop akvizícióhoz. Mindkettejük felé kérdésként merült fel, hogy vajon náluk a kockázati tőkebevonás miért nem lett volna megoldás a további növekedéshez, fejlesztéshez, melyre egybehangzóan állították: a tőke önmagában még nem segítette volna a stratégia tényleges megvalósulását. A szakmai befektető háttere, szakmai tudása, piaci kapcsolatai sokkal gyorsabban juttatták el őket a célhoz. Sok üzletnél elég a tőke, van, ahol nem.  Náluk, a stratégia megvalósításához nem lett volna elég.

Letölthető anyagok:

HORGOS LÉNÁRD – Partner, M27 ABSOLVO

Kik azok a szakmai befektetők, mi motiválja őket, miért fontosak?

BURKHARD FEURSTEIN – Partner, Gamma Capital Partners

A stratégiai befektető felé történő cégeladás kulisszatitkai

ANDREAS REINTHALER – Managing Partner, M27 Consulting Group

Esettanulmány a CEE régióból – tanulságok, tippek, tanácsok